Het kruispunt Belgiek is al jarenlang een knelpunt op vlak van mobiliteit. Het drukke verkeersknooppunt moet een grote verkeersstroom verwerken met onder meer het verkeer van en naar het af- en oprittencomplex van de autosnelweg E17 en het bedrijventerrein Deerlijk-Waregem. Tijdens de spitsuren is het dan ook steevast aanschuiven in de file.

In het recente verleden werden al talrijke alternatieven naar voor geschoven om de situatie te verbeteren maar het kwam nooit tot een doorbraak. Nu is dat wel het geval. Het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente Deerlijk werkten een voorontwerp uit dat donderdagavond aan ruim 200 geïnteresseerden werd voorgesteld. "De voornaamste doelstellingen waren de filevorming op het kruispunt tot een minimum te beperken, de ontsluiting van het bedrijventerrein Deerlijk-Waregem te vergemakkelijken en de verkeersleefbaarheid en -veiligheid van de wijk Belgiek te verhogen," stelt schepen van Verkeer Ann Accou. "We stappen af van het creëren van een nieuwe ontsluiting ten noorden van de E17. Dat zou zware financiële consequenties hebben, gepaard gaan met een grote inname van open gebied en zou een project van lange adem betekenen. Uit studies en metingen blijkt ook dat een rotonde geen alternatief is en het fileprobleem niet zou oplossen."

"De situatie is complex," stelde Humberto Van Numen van Agentschap Wegen en Verkeer. "Momenteel is het een zesarmig kruispunt en de verkeerslichten zorgen er voor lange wachttijden. In dit voorontwerp opteren wij voor een ingrijpende herinrichting met een betere regeling van de verkeerslichten. Een van de meest opvallende zaken in het voorontwerp is dat de Oude Vichtestraat afgesloten is. Er komt een verbindingsweg tussen de Oude Vichtestraat en de Olekenbosstraat. Nabij de basisschool komt er ook een nieuwe verbinding tussen de Breestraat en de gewestweg N36 om het verkeer uit de industriezone naar de E17 af te leiden. De bestaande Breestraat wordt op de laatste 100 meter van het kruispunt veel breder en naar het noorden toe verlegd zodat er 3 rijstroken ontstaan en voorsorteren mogelijk wordt. De situatie in de Vichteknokstraat die nog maar weinig verkeer met zich meebrengt, blijft ongewijzigd."

 

Op de kleine kaders tonen de locatiek van de detailplannen (wijziging kruispunt en doorsteek)

Klik op de tekening om uit te vergroten. Je ziet de ruimere bocht en het heraangelegde kruispunt. Daarnaast komt er een doorsteek.

Locatie van de doorsteek.

De verbindingsweg in de Olekenbos straat die de afgesloten Oude Vichtsestraat opvangt.

wapenschild vichte

Zoeken

GDPR

Dorpsraad VZW

De Dorpsraad vindt zijn oorsprong net na de fusie met Anzegem in 1976. Onder leiding van de toenmalige gemeenteraadsleden en de verenigingen werd besloten een nieuwe overkoepelende organisatie op te richten waar alle Vichtse verenigingen een plaatsje konden vinden. Ondertussen is een VZW opgericht en is de Dorpsraad VZW levendiger dan ooit!

 

Contacteer

Vichte
 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.